In het kader van World Drowning Prevention Day was vandaag op het styrand van Kijkduin een reuzenoog te zien. Het opblaasbare oog was daar neergelegd als deel van de landelijke bewustwordingscampagne 'Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water'.
Jaarlijks verdrinken er wereldwijd naar schatting 236.000 mensen, volwassenen en kinderen. In Nederland verdronken vorig jaar 80 mensen. Het gaat om minder slachtoffers dan in de hete zomers van 2018 en 2020. Worden verdrinkingen bij vervoersongevallen, zelfdodingen door verdrinking en overige verdrinkingen meegeteld dan ging het vorig jaar om 210 verdrinkingen van inwoners van Nederland.
Voor de campagne 'Wie checkt jou?' werken diverse organisaties samen om het aantal verdrinkingen in Nederland terug te dringen. De hoop van de betrokken partijen is dat meer organisaties en overheden zich bij de campagne aansluiten.
Tekst gaat door onder foto.
Oproep
Met 'Wie checkt jou?' wordt een dringende oproep gedaan om er altijd voor te zorgen dat iemand je in de gaten houdt als je het water in gaat; je vrienden aan de kant, je buddy in het water of een lifeguard op het strand. Daarnaast geeft de campagne tips over wat te doen als je toch in de problemen raakt of vanaf de kant ziet dat iemand in de problemen komt.
Reuzenoog
Op het strand van Kijkduin werd vandaag door middel van een reuzenoog en promotieteams extra aandacht gevraagd voor de campagne in combinatie met World Drowning Prevention Day. De komende weken duikt het oog nog op diverse andere plekken in Nederland op.